Žene - moda - moć

Ocjena:

Autor: Maja Karnik

Iz ženskih ormara se svašta da pročitati. Prvo karakter žene, pa onda što joj uopće znači moda i kakvim očima gleda svijet. A onda se uz malo promišljanja kroz ženski ormar da zaključiti ponešto i o situaciji u društvu. A kad se svi ti ormari kolektivno proanaliziraju i sumiraju, dobiva se još šira slika.

Sličnu stvar napravili su kustosi londonskog Muzeja dizajna proučivši detaljno žensku modu od 1850. naovamo, a sve kako bi kroz odjeću pokušali iščitati nešto sasvim drugo - položaj žena u društvu. Ideja je rezultirala nevjerojatnom izložbom koja je istražila kako su žene, od princeza i plemkinja pa sve do menadžerica i političarki, kroz povijest koristile modu kako bi definirale svoje mjesto pod suncem i svoj identitet.
Tu se sad odlično uklapa ona stara teza kako je moda ogledalo društva i odražava promjenu njegovih ideja i stanja jer ova izložba odlično dočarava tu misao. Pod nazivom "Žene, moda, moć" objedinjeno je stoljeće i pol ženskog stila i društvenog napredovanja, a velike promjene koje su se u tom pogledu događale, rezultirale su nevjerojatno raznolikim trendovima.

U sklopu izložbe su predstavljeni najvažniji politički, društveni i kulturni događaji koji su pridonijeli promjeni ženske uloge u društvu i koji su imali velik utjecaj na žensko odijevanje, vodeći do veće slobode, izražavanja i izbora. Tako zaokružena priča pokazuje kako su žene zapravo prošle dug i ponekad bolan put od lutkica za pokazivanje do samostalnih superžena kakve su danas.
Metamorfozu je zajedno sa ženama prošla i njihova odjeća. Prije sto godina, primjerice, odjeća je bila poput osobne karte - jasan znak bogatstva, društvenog položaja, moći ili spola, a sve se dalo iščitati iz skupih materijala i praćenja trendova. Danas trendi odjeća ne znači nužno dubok džep baš kao što ni odrpana ili normcore odjeća ne mora značiti da je netko siromašan.

Odjeća je i dalje način komuniciranja sa svijetom, jezik kojim govorimo nešto o sebi, ali više nismo ograničeni konvencijama pa se odijevamo kako god nam se sviđa.Također, u prošlosti su mnoga obilježja u modi vrlo jasno razdvajala muškarce od žena, posebno u vrijeme prije nego su i žene, pod vodstvom Coco Chanel, svijetom zakoračile u hlačama.
No, ono što je možda najviše obilježilo žensku modu u stoljećima prije dvadesetog je isticanje podređenosti muškarcima. Ženska odjeća dizajnirana je kako bi ih pretvorila u predmet muških želja i učinila ih lutkicama. Individualnost i autoritet žene su u modi otkrile tek u novije vrijeme.

Izložba kroz raznovrsne primjere, od Ivane Orleanske, kraljice Elizabete prve i Angele Merkel pa sve do modernih ikona Lady Gage, Dite von Teese i Kate Moss, demonstrira sve ove faze. Jedno od najzanimljivijih desetljeća opisanih u sklopu izložbe definitivno su šezdesete. Te su godine bile period radikalnih promjena i za žene (otkriće kontracepcijske pilule, početak opsesije mladošću) i za modu (minice i rock'n'roll).
Put u svemir, pop art, hipiji i punk samo su neki od faktora koji su utjecali na modu tog doba. U zraku se osjećao miris pobune i mladenačke slobode. Za vrijeme šezdesetih, žene su stekle nove slobode, a društvene promjene rezultirale su njihovom novom ulogom u društvu - mogle su raditi.

Sve je više žena ulazilo na tržište rada, ali umjesto ravnopravnosti, suočile su se s nižim plaćama, diskriminacijom i otežanim napredovanjem. Dio posvećen periodu posljednjih dvadeset i pet godina pokušava dočarati nikad brže promjene u ženskim životima i ormarima. Modna industrija danas živi od promjene, a Internet je omogućio stvaranje uvijek novih nerealnih potreba i apetita.
Modne revije i ulična moda potrošačicama su dostupne u realnom vremenu, dok je još prije nekoliko desetljeća tako brza razmjena informacija bila nemoguća. Osim toga, maloprodaja je doživjela revoluciju pa je bezbroj online trgovina dostupno od jutra do mraka i omogućuje nam da kupujemo iz komfora vlastitog naslonjača, čak i proizvode dizajnera na drugom kraju svijeta.

Uz to, danas vidimo razvoj nekad nepojmljivih stavova koji se odmiču od igranja na sigurno i slijepog poštivanja pravila. Žene u poslovnom okruženju modu koriste kao izraz individualnosti, stila i moći. Generalni pristup odjeći vođen je udobnošću i željom za isticanjem iz mase.
Sve u svemu, autori izložbe napravili su odličnu stvar. Ova iznimno edukativna izložba jasno i slikovito ne uči samo o povijesti ženske mode, već njen razvoj povezuje s položajem žena. Od korzeta i elaboriranih podstava do dekonstrukcije i punka, žene i njihovi ormari prošli su neočekivanu transformaciju katarzičkih razmjera.

Kakav je zaključak izložbe? Iako su žene danas oslobođene zastarjelih konvencija i ravnopravne muškarcima, ne može se reći da su sasvim slobodne kako se to naoko čini. Imaju izbora i mogu se odijevati kako žele, ali istovremeno žive opsjednute nedostižnom slikom savršeno mlade, lijepe, mršave i dobro odjevene žene.
Uvjerene su kako će im životi biti bolji i zabavniji budu li trošile. Misle kako će biti sretne i voljene ako ormare napune modernom odjećom. Ali stvari će se neminovno promijeniti, baš kao što su se značajno promijenile i u proteklih sto pedeset godina. Ako se izložba ponovi za još pet desetljeća, nadam se da će zaključak biti drugačiji.


Foto: Maja Karnik

Komentari (0 komentara)

Vaš komentar

pošalji poruku 0 znakova

Vezani članci

lookbook ss 2018

kolumne