Hogl proljeće 2019 veliki (2)

Zašto Varteks nije postao hrvatska Zara?

Ocjena:

Autor: Maja Karnik

Prošli sam tjedan pisala o četiri megauspješna branda iz sfere maloprodaje ženske mode. Na dan kad je moj tekst objavljen, jedan je hrvatski dnevni list objavio članak o hrvatskom brandu iste kategorije, ali drugačije sudbine. Mislim na Varteks koji je na rubu ponora i koji već mjesecima, pa čak i godinama, prolazi kroz jako teško razdoblje. Od potpune propasti Varteks dijeli tek odluka Fine o uloženom zahtjevu za predstečajnu nagodbu.

Tekst me toliko rastužio i pogodio da sam jednostavno morala posvetiti mu ovaj svoj prostor. Zašto Varteks nije postao hrvatskom Zarom? Gdje je zapelo na putu do jednako uspješnih rezultata? Ovako ugrubo, odgovor se sigurno krije u ciljanom tržištu i dizajnu, ali, naravno, i u poslovodstvu. Osim što se tržišno odlično pozicionirala, Zara je odavno osvojila svjetsko tržište pa sa sigurnošću može računati na stotine milijuna kupaca. Zbog toga je ujedno u velikim zemljama poput SAD-a, Njemačke, Kanade, Rusije ili Kine lakše polučiti uspjeh, nego u Hrvatskoj.
Varteksova-tvornica-u-Varaždinu.jpg
Varteksova tvornica u Varaždinu
Tamo jednostavno ima puno više potencijalnih kupaca kojima možete ponuditi svoj proizvod. Hrvatska, pa čak niti cijela naša regija, ne može ponuditi ni približne mogućnosti, ne samo zbog manjeg broja stanovništva, već i zbog slabijeg standarda i gospodarske stagnacije. Ipak, i s tako ograničenim tržištem, Varteks je godinama bio na vrhu, barem što se ovih prostora tiče. No, s dolaskom konkurencije iz grupe high-street brandova, koji su jako moderan proizvod nudili po jako povoljnim cijenama, konkurentnost Varteksa pala je zajedno s interesom mlađih generacija.

Bojim se da Varteks nije znao odgovoriti na ove promjene. Pritom ne mislim kako je Uprava firme trebala pokušati kopirati njihov model poslovanja i zaboraviti svoju tradiciju. Trebalo je samo razmotriti kako se u svijesti kupaca ponovno nametnuti kao poželjan brand. Kod nas je problem što domaće često smatramo nazadnim i lošijim od inozemnog. Mislimo da je naše manje kvalitetno ili u najmanju ruku totalno out. A takvi problemi u percepciji se najbolje rješavaju dobrim marketingom.
Zadnja-kampanja.jpg
Di Caprio kampanja za jesen/zimu 2012/13.
Potrebno je zainteresirati tržište i stvoriti novu sliku o brandu. Dobar primjer uspješne reklamne kampanje je sigurno ona tvornice čarapa Jadran. Možda je uz postojeće linije, Varteks ponudu mogao proširiti linijom za mlađu populaciju koja kvalitetom ne bi odstupala od ostalih, ali bi dizajnom pokušala odgovoriti na trendove koje mladi vole i slijede. No, to ne bi bilo dovoljno, jer mlade bi nakon toga trebalo uvjeriti kako Varteks nije zastario brand za njihove mame i bake, već odličan proizvođač kvalitetne i jako kul garderobe.

Nešto slično tome trebao je potaknuti projekt fashion.hr industrija koji je krenuo 2011. godine. Odlična ideja, spojiti naše tekstilce dugogodišnje tradicije s mladim kreativcima koji bi im mogli udahnuti malo svježine i privući kupce, bila je pravo osvježenje nakon loših vijesti kakve su pratile tekstilnu industriju. Tada mi se, kao i danas, činilo da je to jedini način da se stvari pokrenu u pravom smjeru i da se sve te dobre tvornice ne pozatvaraju.

Iskreno, ne znam kako se stvari danas razvijaju jer nakon dosta bombastičnog početka, nitko nije pratio koliko su uspjeha te suradnje polučile. Voljela bih malo istražiti cijelu priču i vidjeti jesu li se stvari pokrenule i jesu li mladi dizajneri uspjeli vratiti kupce ovim proizvođačima. No, vratimo se Varteksu. Sigurna sam kako Uprava i dalje čini sve što može kako bi spasila kompaniju i njene vrijedne zaposlenike.

Propast Varteksa bila bi prava katastrofa i zapravo bismo se svi nekako trebali potruditi da Varteks, ali i ostale kompanije u našoj zemlji ne propadnu. Država nažalost nema jasno definiran strateški interes na području gospodarstva jer da ima, vjerujem da bi mnogo glasnije i agresivnije propagirala kupnju naših domaćih proizvoda. Uvozni lobi je, čini se, jači. Ipak, taj isti Varteks dovoljno je dobar za Hugo Boss, Levis i Benetton koji su radije proizvodnju svoje konfekcije povjerili Varteksovim krojačicama, nego je preselili u Kinu.
Varteksov-pogon.jpg
U Varteksovom pogonu rade se Hugo Boss odijela
Kako sami kažu u Hugo Bossu, Varteks je za njih pravi omjer cijene i kvalitete jer nije potrebno konstantno nadzirati proizvodnju, kao što je to slučaj s kineskim tvornicama, a opet su mnogo jeftiniji od tvornica na Zapadu. To je samo još jedan dokaz kvalitete koja se veže uz Varteks. Nesumnjivo je da su odijela i odjeća iz njihovih mašina mnogo kvalitetnija od Zarinih. Ipak, čini se da nama to nije dovoljno dobro. I dobro, tako stvari danas stoje.

Kupce jednostavno treba šarmirati i zavesti, to nije otkrivanje nikakve tople vode. Znaju to jako dobro i profesionalci i amateri. U borbi za kupce, najvažnije je pobrinuti se da vaša poruka bude ono što kupac želi čuti i da do njega dopre. Uz to, treba znati tko je vaš kupac i kako ćete doprijeti do njega. Vjerujem da uz tolika dugovanja i probleme s kojima se moraju baviti, rukovoditelji u Varteksu možda nisu imali dovoljno vremena ili resursa da se posvete svježem i agresivnijem marketingu.
logo.jpg
Hoće li Varteks opstati?
Prvo bi trebalo riješiti glavne probleme i spriječiti totalni bankrot i propast kompanije. No, jednako tako, bez prihoda, teško je gurati dalje. Prodaja je ipak najvažnija stvar. Nadam se da će Varteksova Uprava dobiti još jednu šansu da firmu postavi na zdrave noge. Osobno jako volim Varteksovu odjeću i ne smatram je lošom, staromodnom ili demode. Ima tu jako dobrih modela, doduše uglavnom za korporativni svijet, ali i za druge prilike. Ako uopće ne znate što to danas proizvodi Varteks, saznajte.

Upoznajte se i s drugim hrvatskim kompanijama koje proizvode jako dobre proizvode, ne samo u tekstilnoj, nego i ostalim industrijama. Dajući njima prednost ispred stranih proizvoda, doprinjet ćete njihovom uspjehu, ali i cjelokupnom gospodarstvu. Mislim da smo zaboravili cijeniti svoje i da upravo u tome leži uzrok brojnih gospodarskih poblema kojima danas svjedočimo. Ne, nisam za kupovanje domaćeg pošto-poto. Ali nemojte stvari prekrižiti samo zato što na njima piše «Made in Croatia».

Komentari (14 komentara)

Vaš komentar

pošalji poruku 0 znakova

Vezani članci

Hogl proljeće 2019 (8)
lookbook ss 2018

kolumne

Virtualni izlog Elysian