DeLight business collection 2017.

Privilegirane informacije i istina ispod površine

Ocjena:

Autor: Maja Karnik

Više nema sumnje - moda je postala druga najvažnija stvar na svijetu, a "dizajneri nove rock zvijezde" da citiram fenomenalnog Ricka Owensa. I zaista je tako. Interes za modu nadišao je dvojbe 'što ću danas obući?' i 'je li ovo uopće in?'. Publiku zanimaju privilegirane informacije, pogled iza zatvorenih vrata i istina ispod površine. Zbog toga su modni dokumentarci žanr u usponu i ne čudi da se sve više filmaša interesira za kopanje po modnim arhivama.

No, ne raste samo interes režisera, nego se i sve veći broj modnih faca odlučuje stati pred kamere. Valentino, Carine Roitfeld, američki Vogue, Bergdorf Goodman i Karl Lagerfeld to su već učinili, a nedavno smo na velikom platnu mogli pogledati nove dokumentarce još dvoje velikih imena - Iris Apfel u uratku preminulog redatelja Alberta Mayselsa, i drugi o počecima Rafa Simmonsa u Dioru Frederica Tchenga. Oba filma su prava poslastica za gledatelje iako vrlo različiti u svakom drugom pogledu.
Prvi prati ultimativnu ikonu, "rijetku pticu" modne faune, Iris Apfel koja se pred kamerama sasvim očekivano pretvara u pravu učiteljicu života. Sa svoje devedeset i tri godine i nezamislivim životnim iskustvom, Iris zaista puno toga pametnog može poručiti onima koji žele slušati. I sve to s puno humora i autoironije koji bi vas actually mogli pokrenuti u nekom boljem smjeru, za razliku od totalno promašenih poslanica Borne Rajić i sličnih figura.

Ipak, ovaj film o Iris nije otkrio ništa što već nismo znali ili naslućivali. To naravno ne umanjuje njegovu estetsku ili ljudsku vrijednost, ali pokazuje koliko je "Dior i ja" iz istog razloga revolucionaran. Maison Dior i ostatak haute couture svite, dosad su se skrivali iza velikog natpisa "nezaposlenima ulaz zabranjen". Nismo imali pojma tko su ljudi koji ručno izrađuju ekskluzivne modele visoke mode, niti kako stvari funkcioniraju u couture manufakturama.
Tcheng je uspio odškrinuti ta vrata i uloviti svojom kamerom sve što se događa u procesu; od ideje, skica, probnih modela i finalnih kreacija do ljudskih resursa; krojačica, proizvođača materijala, PR-ovaca i dizajnerskog tima. No, pitanje je bi li se Tchengu ta prilika pružila da 2011. godine Dior nije proživio i preživio aferu Galliano. Menadžment na čelu sa Sidneyem Toledanom znao je kako im, kolokvijalno rečeno, treba dobar spin, kvantni skok ili neki drugi politički korektan trik kako bi naklonost javnosti preokrenuli u svoju korist.

Zadatak je povjeren belgijskom dizajneru avangardnog pedigrea i apsolutnom početniku u haute couture areni. Malo bi bilo reći kako Raf nije bio očekivan izbor. Prema riječima Cathy Horyn svijet ga je percipirao kao minimalista. A Dior, posebno u Gallianovoj petnaestogodišnjoj izvedbi, s minimalizmom nije imao nikakve veze. Zbog toga su mnogi očekivali nešto poput Givenchy ili Balmain scenarija, odnosno modernizaciju bez milosti.
Stvari su ipak krenule u drugom smjeru - iz arhive. Pritisak je bio golem. Stvoriti iz nule kolekciju visoke mode u samo osam tjedana i bez dana iskustva, činilo se nemogućim. Na sreću modnih sladokusaca diljem svijeta, sve se odvijalo pred kamerama. Raf se u početku protivio ideji. Introvertiran kakav je, nije ga oduševila mogućnost da svoj prvi pokušaj u domeni visoke mode odradi pred kamerama.

Na kraju je ipak pristao i omogućio nam da kroz nevjerojatno iskren, spontan i zabavan film pun neočekivanih situacija i prave neodglumljene drame, bolje razumijemo kako se kuhao početak nove Dior ere. Osim intrigama, film oduševljava i estetski. To je prava manifestacija ljepote i sve - od divnih haljina i elegantnih interijera na Avenue Montaigne 30, do prekrasne cvjetne scenografije osmišljene za Rafovu premijernu reviju, potvrđuje kako je svijet visoke mode je baš onakav kakvim smo ga zamišljali: ekskluzivan, beskompromisan i estetski očaravajuć.
Oba su filma oduševila publiku i modne kuloare. A tako dobar prijem će, ne sumnjam, ohrabriti i neke druge face da u svoj svijet puste znatiželjne kamere i milijune gledatelja. MET Costume Institute je već najavio svoj dokumentarac sniman za vrijeme nedavno održanog MET bala. Film bi gledateljima trebao pokazati kako to izgleda u backstage-u najvažnijeg modnog događaja godine, kako se za bal pripremaju brojne zvijezde i što se događa jednom kad i posljednji uzvanik nestane s crvenog tepiha, a zabava počne.

Osim bala, film prati nekoliko mjeseci u kojima je nastajala MET izložba, ove godine posvećena utjecaju kineske kulture na zapadnjačke dizajnere. Anna Wintour je baš zbog snimanja filma uzvanicima zabranila instagram objave s bala, na što su se neki ipak oglušili. Dokumentarac će, ne sumnjam, biti vrlo zanimljiv, intrigantan i glamurozan, ali ono što će zapravo u kina i pred male ekrane privući gledatelje je rijetka mogućnost da provire u svijet kojem inače nemaju pristupa.
Upravo je u tome čar modnih dokumentaraca. Publika želi znati što se događa iza zatvorenih vrata u sferama gdje još ni twitter ni instagram ni fejs nisu kročili. Pitanje je samo koliko su protagonisti modne industrije spremni otkriti. Kad o tome odlučuju, moraju misliti na imidž jer velik dio glamura luksuznih modnih marki proizlazi baš iz nedostižnosti i bajkovito ispričane priče u koju su se zavili. Upaliti svijetla i otkriti stvarnost čini se riskantnim potezom. Što ako to rezultira kontraproduktivno?

Zasad takvih slučajeva nije bilo i to nije slučajnost. Velike modne kuće koje u svoje tabore puštaju kamere čine to u strogo kontroliranim uvjetima. Zbog toga se niti jedan modni dokumentarac ne bavi škakljivim temama poput konzumerizma ili anoreksije, nego baš poput reklamnih kampanja, priča uzbudljivu i bajkovitu priču. Publiku treba zavesti, osvojiti i dovesti u dućane. Ili da opet citiram Cathy Horyn: "Svrha modnih revija danas je isključivo zabava i stvaranje žudnje kod kupaca". Čini se kako su i dokumentarci samo još jedan od načina da se ta žudnja probudi.

Komentari (0 komentara)

Vaš komentar

pošalji poruku 0 znakova

Vezani članci

Desni_iwish
Frizerski studio EVELIN

kolumne

zgrabi moda.hr X bi.bi ogrlicu