Hrana u sezoni

Ocjena:

Autor: Željka Matijašić

Postoji li još uopće?

58124
Prije desetak godina znali smo kada je sezona kojeg voća i povrća - znali smo da nas na proljeće uveseljavaju jagode i trešnje; tikvice, lubenice i dinje ljeti, a raznoliki agrumi na jesen i zimu. Tada smo imali sklad sa prirodom, a godišnja doba diktirala su ritam i izbor jela i hranjive sastojke kojima smo opskrbljivali organizam upravo tada kada su najpotrebniji. U jesen i zimu organizam je osjetljiviji zbog hladnoće i iscrpljenosti, a upravo tada pojavljuju se agrumi (mandarine, naranče, limuni), nar, kupus i kelj koji su prebogati vitaminom C te jabuke koje su antioksidanti, također bogate vitaminom C, kalijem i pektinom koji utječu na srce i krvne žile te na cjelokupni probavni sustav. Danas u svako doba godine moguće je u trgovinama naći gotovo svo voće i povrće... Ono koje običava rasti u našem podneblju i ono koje ne raste. Nije neobično da rajčicu pronalazimo u prosincu, crvene zrele jagode u veljači, lubenice već u svibnju, a naranče tijekom šest mjeseci u godini.
58125
Voće i povrće koje se pronalazi tijekom cijele godine uglavnom je svo jednako, savršenog izgleda, svo jednake veličine, može stajati danima da ne sagnjili i ne izgubi oblik. Sezonsko voće i povrće nije genetski modificirano, što znači da sadrži hranjive sastojke u svojoj punoći, a bitan je i ekološki uzgoj hrane jer je inače puna pesticida koji uzrokuju mnogobrojne alergije, trovanja i štete organizmu. Proljeće je vrijeme buđenja organizma nakon zime, potrebne su mu veće količine željeza pa uto dozrijevaju trešnje i jagode koje jačaju imunološki sustav te utječu na izmjenu tvari u organizmu, te općenito mahunarke koje savršeno nadopunjuju čovjekove potrebe za tim važnim elementom i svojim vlaknima pomažu u probavi tvari, pomažu radu crijeva i utječu na sprečavanje raka debelog crijeva i mnogih drugih bolesti. Ljeti je trpeza prebogata. Dozrijevaju plodovi bogati vodom (lubenica, dinja, krastavci...) taman kada se voda više izlučuje, a kada ona ujedno i hladi organizam; kalijem i natrijem koji se povećanim naporima i znojenjem pojačano izlučuje iz našeg organizma; rajčice, breskve, marelice i kruške bogate silicijevom i fosfornom kiselinom.
58126
Ovo su samo neki od primjera gdje priroda surađuje s nama i pomaže nam svime što nam sezonski nudi da nadoknadimo sve elemente koji su nam prijeko potrebni baš u to godišnje doba. Povrće i voće su lako probavljiva hrana iako ih se preporuča što više jesti sirovo jer takvo sadrži najviše hranjivih sastojaka. Kuhanjem se uklanjaju štetne tvari, ali i korisne pa se pripremanje povrća preporučuje na pari. U zdravoj je prehrani prije svega bitna raznolikost, a zatim opskrba organizma onim vitaminima i mineralima koje nam priroda sama nudi kada su nam najpotrebniji, a najvažnije uzgojeni bez genetskih modifikacija, umjetnih gnojiva, samo uz pomoć sunca, vode i ekološkog tla.
40924
Nutri1 Željka Matijašić savjetnik za prehranu www.nutri1.bloger.hr

Komentari (0 komentara)

Vaš komentar

pošalji poruku 0 znakova

Vezani članci

lookbook ss 2018

kolumne

Virtualni izlog Elysian